www.ortodoxkristendom.se
Tro, erfarenhet och förverkligande
Efter en genomgripande
andlig upplevelse (se nästa sida)
|
|
"Så
som ett ljus har Jag kommit till världen" Johannesevangeliet
12:45 * Hesykasm - (av
grekiska hesykia - vila i Gud) En fromhetsriktning inom den
ortodoxa kyrkans tradition där man utövar den oavlåtliga
inre Jesusbönen, "hjärtats bön", i samband
med vissa andningsövningar, som metod att övervinna sin lägre,
egocentriska natur för att återvinna Gudslikhet. |
Helige
fader |
Detta är ett försök att beskriva
mina erfarenheter av det från Gud utstrålande ljusets verklighet.
Jag läste i 5 Mosebok 4:9-...”Tag
dig endast till vara och akta dig väl, så att du inte glömmer
vad dina ögon såg och inte låter det vika från
ditt hjärta i alla dina livsdagar, utan talar om det för dina
barn och dina barnbarn: (10) vad som skedde den dag då du stod
inför Herren, din Gud...” |
Jag såg ljus, läste de heliga fäderna
och åkte till Heliga Annas ortodoxa församlings olika svenskspråkiga
gudstjänster i Eskilstuna där jag togs upp i den ortodoxa kyrkans
gemenskap genom generalbikt och myrrasmörjelsen. Jag längtade intensivt efter att också få erfara detta GUDomliga ljus manifesterat i en uppenbarelse utanför mej själv och sökte i åratal efter en plats liknande den jag erfor i den nattliga visionen. En grå februaridag när jag gick ute på den isbelagda Nämdöfjärden såg jag en stor eld flamma upp över berget inne vid Björkvik. Jag stirrade intensivt på denna plats och gick genast dit upp och vände mej om där uppe. Jag upplevde där att detta var min utvalda och särskilda böneplats. Jag skar några björkkvistar och tog dem med hem, och skar små kulor som jag trädde på ett tjärat snöre, vilket jag använde som radband där ute på berget. Jag for dit i gryningen varje dag under en längre tid, och bad Jesusbönen enligt “konsternas konst”, vilken är noggrant beskriven i boken “En Rysk pilgrims berättelse”. Efter det lät jag bönen fortgå av sej själv inom mej förenad med andning och hjärta i mitt böneliv inför GUDs heliga ansikte. Allt detta fick sin kulmen efter ytterligare några år då jag fördes in i denna ELD, och för vad jag erfor där finns det inga ord till förklaring. Det var bara absolut eld som i en ugn och som ingen normalt sett skulle överleva. När jag slapp ut där ur var jag alldeles övertygad om att ingen längre skulle kunna identifiera mej, men till min stora förvåning var där ingen förändring att iaktta utom detta att jag var medveten om att jag varit innesluten i en eld som inte förtärde mej. I dessa erfarenheter är jag nu djupt förankrad, och vet att allt annat är av sinnlig och oberäknelig natur, emedan dessa upplevelser har ett helt annat, andligt och för mig evigt värde.
Men det finns också en annan tradition där man bland de heliga fäderna lovprisar Gud som Ljus och Eld och tar del av Guds oskapade energier och gläder sej över livets Andliga hemligheter och Guds allestädes närvaro och uppfyllande allt med Sitt underbara ljus och liv. Jag ansluter mej med djupt förtroende till den senare traditionen.)
Hälsar Simon “den bönhörde” i Kristus.
Läs om upplevelsen av Gud som ljus; |
"Då Du föddes, O Kristus, vår Gud
upplystes världen av kunskapens Ljus
ty stjärnan lärde stjärnedyrkarna att tillbedja Dig,
Sanningens Sol,
och att känna Dig, o Morgonstjärna från höjden.
"Den
ortodoxa kyrkouppfattningen vilar på grundföreställningen,
att Jesus Kristus grundade en enda och synlig Kyrka. Åt denna
gav Han fullmakten att förkunna Hans sanning intill tidens ände
(...). Enligt ortodox kyrkouppfattning är denna ena Kyrka just
den kyrkofamilj, som går under benämningen 'den Ortodoxa
Kyrkan'. Ty det är just denna som (...) bevarat den obrutna linjen
från apostlakyrkan. Denna kyrka är enligt apostel Paulus
'Kristi Kropp', vars enda överhuvud är Jesus Kristus själv.
Det som gör Kyrkan till en enhet är den gemensamma, sanna
bekännelsen till Honom och det gemensamma, sakramentala och andliga
livet i Honom."
"En
del av kristenheten införde så småningom ett tillägg
i trosbekännelsen (...), samt en del andra nyupptagna lärosatser
och kyrkobruk utan att först höra hela församlingen.
I stället för gemenskapen uppsattes en enskild person, biskopen
i Rom - Påven - som den allena avgörande också i sådana
viktiga trosfrågor som gällde hela kyrkan. Därmed avvek
man från den apostoliska gemensamhetsprincipen. Småningom
vidgades svalget alltmera. Tills den ofrånkomliga skilsmässan
mellan den ortodoxa östra och den påvliga västra hälften
av den katolska kristenheten skedde (år 1054)."
|
"Den
österländska (ortodoxa) kyrkan godkänner varken några
tillägg eller avprutningar i den givna utformningen av den kristna
trons innehåll: sanningen är en och evig och odelbar. Följdriktigt
måste kyrkans strävan gå ut på att noggrant bevara
kristendomens sanning och att återge den utan några avvikelser." "Ortodoxin
gör anspråk på att vara världsomfattande - inte
någonting exotiskt och orientaliskt, utan rätt och slätt
kristendom. Ordet 'ortodoxi' har den dubbla betydelsen 'rätt tro'
och 'rätt lovprisande' (eller rätt tillbedjan). Därför
kommer de ortodoxa med anspråk som först kan tyckas förvånande
höga. De betraktar sin kyrkan som den kyrka som bevarar och lär
ut den sanna tron om Gud och som lovprisar honom med rätt tillbedjan.
Den är ingenting mindre än Kristi kyrka på jorden."
|
Teofania
vår Herres dop
19 (6) januari
Dopet vid Jordan
Herre,
då Du blev döpt i Jordan, uppenbarades att vi skola tillbedja Treenigheten.
Ty Skaparens stämma vittnade om Dig, och kallade Dig Sin älskade
Son.
Och Anden, i en duvas skepnad, vittnade om detta ords sanning.
O Kriste vår Gud, Du som har uppenbarat Dig och upplyst världen,
Ära vare Dig.
Sveriges första helgon
Den heliga Anna av Novgorod
Sveriges nationalhelgon
23 (10) februari
"I
dig, o Moder, bevarades den gudomliga avbilden... |
Ingegerd Olofsdotter föddes omkring 1001, dotter till Olof Skötkonung, som kristnades vid Husaby källa år 1008. Hon gifte sej med storfurst Jaroslav av Novgorod/Kiev med vilken hon födde tio barn. Hon helgonförklarades av den Ryska Ortodoxa kyrkan och fick namnet heliga Anna av Novgorod. Heliga Anna dog 1050 som storfurstinna av Kiev. Hennes festdag är den 23 februari. I Eskilstuna finns en svensk ortodox kyrka som bär heliga Annas namn där hon vördas som Sveriges nationalhelgon, Hl. Annas ortodoxa kyrka, St. Eskils kyrkogård, Åsbyvägen, Eskilstuna. Det
finns även en församling vid namn; Heliga Annas ortodoxa församling, |
Läs vidare: "Ingegerd,
Olof Skötkonungs dotter" av Rune Edberg |
3:e söndagen i fastan
Korsnedfallandets söndag
Rysk påsk
Naturens uppståndelse - Livet starkare än döden
"Varje vår är ryssarna vittnen till naturens uppståndelse. Efter ett halvårs livlös stillhet vänder livet tillbaka till det ryska landet. Med segerfanfarer bryter floderna och sjöarna sönder den is, som i långa månader hållit dem fängslade. Gräs och blommor kan på en enda natt välla fram på de marker, som länge varit täckta av en tjock, vit mantel; fåglarna börjar sjunga, luften kryddas av dofter, och människor och djur känner sig upplivade och såsom pånyttfödda. Livet har ännu en gång visat sig vara starkare än döden. … Genom århundraden har i Ryssland icke blott några få fromma människor utan hela nationen som en enhet prisat och tackat Gud för Kristi uppståndelse från de döda. Påsknattens gudstjänst är en upplevelse, som icke har något motstycke i andra nationers gudstjänstliv." |
Fastetiden
"Fastetiden
börjar i den ortodoxa kyrkan på kvällen en söndag,
som kallas Förlåtelsens söndag. Efter aftonsången
ber prästen högtidligen sina sockenbor om förlåtelse
för alla sina fel och överträdelser, varefter de ber honom
förlåta dem. Församlingens medlemmar vänder sig därefter
inbördes till varandra med en liknande bön, och på samma
sätt gör man det sedan där hemma. När så Österns
kristna på detta sätt försonats med alla sina medmänniskor,
börjar de en tid av fasta och späkning. Fastetiden sätter
en stark prägel på hela församlingens liv. Födan
är annorlunda, och kyrkans gudstjänster, musiken och mässkläderna
förändras. Fastereglerna är stränga: kött, fisk,
mjölk och ägg är förbjudna under sju veckor; gudstjänsterna
är långa och har en sorgefylld prägel, och man knäfaller
mycket. Det är en reningstid, och en tid då man söker
gottgöra vad man förut förbrutit. Österns kristna väljer i regel en av fastetidens veckor till vad man på ryska kallar govenie (ordet är besläktat med det engelska 'retreat'). Govenie betyder en tid till självrannsakan, bön och fasta och avslutas med bikt och nattvard. Det förväntas att en människa, som börjar govenie, tillbringar denna tid i avskildhet – även om hon i regel stannar hemma. Hon är dock närvarande vid alla de dagliga gudstjänsterna, fastar strängt, läser böcker till andlig uppbyggelse, ger allmosor och söker försoning med dem hon kommit på kant med. Govenie varar vanligen en vecka, och den förutsätter verklig lekamlig abstinens. Fastans gudstjänster räcker dagligen mer än omkring fem timmar, och de som är närvarande måste hela tiden stå eller knäfalla. Om man väljer Stilla veckan till govenie, så innebär det att man måste tillbringa ännu längre tid i kyrkan. Emellertid lindras strängheten i den lekamliga späkningen genom dessa gudstjänsters enastående dramatik och gripande musik. Ty både den religiösa diktningen och musiken har närmat sig fullkomningen i de psalmer, som hör till Stilla veckan." |
"O du Gode...
...Du som uthärdade korset
och som med döden tillintetgjorde döden
och därmed såsom Gud uppenbarade Uppståndelsen"
Text från den 9:e timmens böneregel
Johannes; verserna17-20
Ortodox Påsk
"Fastan
avslutas plötsligt på påskaftonen, som i Österns
kyrka är den största festen. Den midnattsgudstjänst,
som då hålles, har ofta blivit beskriven, emedan det inte
finns något motstycke till den inom andra kyrkor. Den börjar
med en procession, som lämnar kyrkan, vandrar runt kyrkobyggnaden
och vänder tillbaka, sjungande segerpsalmen: 'Kristus är uppstånden
från de döda, med sin död krossande döden och skänkande
liv åt dem som äro i gravarna.' Alla som är med vid
gudstjänsten har i förväg skaffat sig ett ljus, och så
snart processionen drager ut, tändes det första. Den som håller
det tänder därefter närmaste grannens, och så fortsätter
man till dess hela kyrkan strålar av ljus och värme. Ingenting
läses – allt sjunges, till vad man nästan skulle kunna
kalla dansmelodier, och hela gudstjänsten är full av rörelse,
liv och glädje. När gudstjänsten är slut, hälsar
prästen var och en av sina sockenbor med den trefaldiga kyssen,
så som de ortodoxa brukar, och samma hälsning utväxlas
mellan församlingens medlemmar. När de kommit hem från
kyrkan, äter de ryska kristna sin påskmåltid, som består
av särskilda rätter, vilka endast serveras vid denna fest. |
Bild från "Kniga o tserkvi" (Boken om kyrkan), utgiven av Palomnik Moskva -98.
”Uppståndelsens
dag!
Låt oss upplysas!”
”Festernas
fest och triumfernas triumf – den heliga Påsken. De ortodoxa
kyrkorna är fyllda med troende. Alla blir mottagna av den Uppståndne
Kristus och den heliga kyrkan ger alla en möjlighet att delta i
trons stora fest. |
’O
död, var är din udd?
O grav, var är din seger?’
Kristus
är uppstånden
och
livet härskar!”
Text hämtad ur Moskvapatriarkatets journal
Påskens troparion;
"Kristus är uppstånden ifrån de döda
med Sin död Han döden nederlagt
och åt dem som äro i gravarna
gav Han liv!"
Johannes;
20:1-24
Kristi Himmelsfärd
40 dagar
efter påsk
"Jesus sade: 'Jag
skall sända er vad min fader har lovat. Men ni skall stanna här
i staden tills ni har blivit rustade med kraft från höjden.' Han tog dem med sig ut ur staden bort mot Betania, och Han lyfte sina händer och välsignade dem. Medan Han välsignade dem, lämnade Han dem och fördes upp till himlen. De föll ner och hyllade Honom och återvände sedan till Jerusalem under stor glädje. Och de var ständigt i templet och prisade Gud." |
Lukasevangeliet 24:49-53 |
Pingst
10
dagar efter Kristi Himmelsfärd
Den
Helige Andes utgjutelse
"Älsken
I mig |
"Jag
är en stråle av sanningens ljus"
"Ensam, icke beblandad med världen,
talar han ständigt med Gud allena
Skådande blir han skådad, älskande blir han älskad.
Till ljus, osägligt glimmande, har han blivit."
Simeon den
nye teologen
Nyskriven
bön om själens renhet genom Den Helige Ande;
Befria Herre vår jord, från det ondas
mörka gärningar.
Låt sanningens ljus upplysa alla människor, och bevara våra
själars renhet genom den Helige Ande.
Jesusbönen;
”Herre
Jesus Kristus, Guds Son, förbarma Dig över mig!”
Om
heliggörelse
"Välsignad
vare du Herre
som lär oss Guds vilja
Helgonens skara har funnit livets källa
och paradisets port
Må också jag genom ånger och omvändelse
finna vägen
Ty jag har förfelat mitt liv
Ropa efter mig Herre
Och rädda mig"
”Underbar är du Gud i Dina helgon.”
Detta är två av många texter ur den ortodoxa kyrkans hymnskatt. Man menar med dessa texter att en till Kristus döpt och överlåten människa självmant och medvetet bör låta sej renas från sina världsliga vanor och heliggöras. Eftersom dopet oftast sker 40 dagar efter barnets födelse åligger det Gudföräldern att se till att denna Kristustillvändhet och identifikation äger rum. Det kristnade barnet bör lära sej att lyssna till den inneboende, genom dopet verksamma Kristusidentiteten och öva sej i att på så vis förverkliga Guds vilja i sitt liv. Så kan Gud, genom att människan blir ett sant uttryck för Guds helighet, åter känna igen Sin Skapelse genom Kristusmänniskan så som Han en gång skapade henne för Sitt Paradis. Detta är vägen som leder fram till att man med apostel Paulus kan utropa:
”Sök
först Guds rike”,
alltså inte bara i samband med att kyrkklockorna ringer till Gudstjänst,
utan genom att låta hela vardagen genomsyras av detta sökande
och lyssnande eftersom ”Guds rike är invärtes
i eder”, och ett Guds rike kan man väl inte tänka
sej utan en Gudsnärvaro, så om Guds rike är invärtes
i människan måste där ju även finns en Gud som
vill komma till uttryck genom människans var-dag. Denne Gud, genom
Jesus Kristus, är ju också människans sanna och eviga
identitet. Alltså;
* Fader Damascenus, rysk munk. Ur "The Orthodox Word", nr 221, s. 277. Se även "The saints lives in Christ", s. 262. |
Gud
sade:
”Varde ljus”
1 Mosebok 1:3
Jesus
sade:
”Så
som ett ljus har jag kommit till världen”
Johannesevangeliet 12:45
”Jag är världens ljus”
Johannesevangeliet 8:12
Doperinran:
”Kristus skiner som ett klart lysande ljus i djupet av
mitt inre”
Detta ljus kom till fullt uttryck på berget Tabor genom Jesus från
Nasaret vid
”Kristi förklaring”
och vid
"Uppståndelsen"
De sju sakramenten (hemligheterna)
Dopet till Kristus.
Myrrha-smörjelsen; inseglet på Den Helige Andes gåva.
Eukaristien; nattvarden.
Boten; ånger och omvändelse från egocentricitet till Kristuslikhet.
Sjuksmörjelsen.
Äktenskapet mellan kvinna och man.
Prästvigningen, endast för gifta män eller munkar.
Johannes
Chrysostomos
"Den Gudomliga
Liturgin"
beskriven av
Nikolaj Gogol
Översatt
av Tito Colliander
"Den ortodoxa liturgin är oföränderlig. Sedan Johannes Chrysostomos gav skriftlig form åt den redan utformade traditionen, har en obruten kedja av samma heliga ord och samma handlingar förenat dag med dag i ettusensexhundra år. Människorna dör och ersättes av andra, oföränderligt ljuder samma böner under tusende kyrkors valv. Liksom nätterna och dagarna, liksom åren som följer på varandra utan att bryta den tidlösa enhet som är Gud." |
Hela
texten finns som en fristående avslutande del i Tito Collianders
bok "Korståget". Den finns att beställa genom
www.adlibris.com |
Bild från "Kniga o tserkvi" (Boken om kyrkan), utgiven av Palomnik Moskva -98.
De två kärleksbuden "Du
skall älska Herren, din Gud, "Du
skall älska din nästa så som dig själv." |
Heliga
fäderna
Sergej och Herman
från Valamo kloster, Karelen
Festdag
11juli (28 juni)
"Som
lysande stjärnor höjde Ni Er över vårt Nordiska lands
mörka himmel.
Med trons och med den andliga kampens ljus,
upplyste Ni så vårt land och lärde oss att rätt bedja
till Gud,
och att lyssna efter endast Honom och att tjäna Honom i arbete och med
hymner
GLÄD
ER Valamo klostrets grundare
GLÄD ER Ni Kristi efterföljares fäder
GLÄD ER Ni som predikar omvändelse och bättring i våra
liv
GLÄD ER Ni som höjt er till förebild i kampen mot frestelserna
GLÄD ER Ni vägvisare till Guds rikes hemlighet
GLÄD ER Ni ledsagare till Kristi närhet
GLÄD ER Ni högt välsignade fäder Sergej och Herman."
Del av bearbetad akatist
Ömhetens |
|
"Vi förblir skapade varelser men kan ändå vinna enhet med Gud, liksom Kristus i sitt människoblivande genom inkarnationen bevarade sin gudomliga natur. Den skapade och förgängliga världen genomtränges av gudomskraften som ett oskapat, evigt ljus, det gudomligas närvaro allestädes."
|
Helige
fader Serafim Festdagar
1 augusti (19 juli) |
Troparion
"Från
din ungdom älskade du Kristus, du välsignade,
och brinnande av önskan att verka endast för Honom
stred du genom oavbruten bön och arbete i vildmarken,
och vinnande Kristi kärlek genom hjärtats förkrosselse,
har du visat dig vara utvald av Guds Moder.
Därför ropa vi till dig;
fräls oss genom dina böner
ärevördige Serafim, vår fader."
Samtal med lärjungen Motovilov om att förvärva den Helige Ande
”Detta
är Motovilovs återgivande av samtalet: Det var en snöig dag: marken var täckt med ett tjockt lager snö och stora flingor föll, när fader Serafim sade åt mig att jag skulle sätta mig bredvid honom på en trädstam i ett hygge i skogen. ’Herren har visat mig’, sade han, ’att du i din barndom ville veta målet med det kristna livet. Du blev tillsagd att gå i kyrkan, att bedja och göra goda gärningar, det, sade man, var syftet med det kristna livet. Inget svar tillfredsställde dig. Nåväl, bön, fasta och andra kristna gärningar är bra i sig själva, men att göra dessa är inte målet för vårt liv, ty de är endast medel. Det verkliga målet för det kristna livet är att förvärva den helige Ande. Lägg märke till att ingen god gärning kan frambringa den helige Andes frukter, om den inte är gjord av kärlek till Kristus. Att vinna denna Ande är målet för vårt liv.’ ’Med att vinna menas att ta i besittning’, svarade han, ’du vet vad som menas med att vinna rikedomar eller ta emot ärobetygelser eller utmärkelser eller belöningar. Den helige Ande är också ett kapital, men ett evigt kapital och den enda skatten, som inte tar slut. Allt arbete som görs av kärlek till Kristus ger oss den helige Andes nåd: men genom bönen går det lättare, ty den är ett vapen som så att säga alltid är i vår hand. Det kanske händer att du vill gå i kyrkan, men det finns ingen du kan gå till eller gudstjänsten är redan över. Kanske du vill hjälpa en behövande men det finns ingen behövande inom räckhåll, eller du vill leva ett rent liv utan att ha kraften till det. Men att be är alltid möjligt, och det kan var och en göra, både goda och onda, både rättfärdiga och syndare. Kraften i bönen är omätlig och mer än något annat förskaffar den oss den helige Ande’. ’Fader’, sade jag, ’du talar alltid om den helige Ande och säger att vi måste vinna den, men hur och var kan jag se den? Goda gärningar är påtagliga, men hur kan den helige Ande ses? Hur kan jag veta, om Han är i mig eller inte?’ ’Den helige Andes nåd, som gavs oss i det ögonblick vi döptes, lyser i våra hjärtan trots våra fall och trots det mörker som omger oss. Han visar Sig i ett obeskrivligt ljus för alla dem i vilka Guds gärningar är uppenbara. De heliga apostlarna var med sina sinnen medvetna om den helige Andes närvaro.’ Jag frågade honom: ’Hur kan jag själv bli vittne till det?’ Då lade fader Serafim sin arm om mig och sade: ’Min vän, vi är båda i den helige Ande, du och jag. Varför ser du inte på mig?’ ’Fader, jag kan inte se på dig, för ditt ansikte har blivit ljusare än solen och det bländar mina ögon.’ ’Var inte rädd, du Guds vän, för du har nu blivit lika strålande ljus som jag. Du själv är nu fylld av den helige Ande, trots att du tror att du inte kan se på mig.’ Han lutade sig fram och viskade i mitt öra: ’I mitt hjärta bad jag den helige Ande att göra dig värdig att med dina lekamliga ögon se den helige Ande komma ned över oss. Se, hur denna gudomliga nåd har tröstat ditt hjärta, som en mor tröstar sina barn. Och nu, min vän, varför vill du inte se på mig? Var inte rädd. Herren är med dig.’ Då såg jag på honom och blev dödsförskräckt. Föreställ dig själv solskivan mitt på dagen och i dess ljusaste del ansiktet av en man, som talar med dig. Du kan se hans läppar röra sig, se uttrycket i hans ögon och höra hans röst; du kan känna hans arm om dina skuldror, men kan varken se denna arm eller ansiktet, bara ett bländande ljus, som lyser runt omkring dig. Det lyser upp snötäcket som reflekterar dess ljus och de fina snöflingorna, som faller som guldstoft. ’Vad känner du?’ frågade fader Serafim. ’Ett lugn och en frid som jag inte kan beskriva.’ ’Vad mer känner du?’ ’En obeskrivlig glädje, som fyller hela mitt hjärta.’ ’Den glädje du känner är ingenting jämförd med den om vilken det är sagt: ’vad intet öga har sett och intet öra har hört, och vad ingen människa har kunnat tänka, vad Gud har berett åt dem som älska Honom (1 Kor 2:9)’. Förstlingsfrukten av den glädjen har givits oss, men vem kan tala om själva glädjen. Vad känner du mer, du Guds vän?’ ’En obeskrivlig värme.’ ’Vad nu min vän! Vi är i skogen, det är vinter och vi har snö under fötterna… Vad är det för värme du känner?’ ’Det är som om jag vore i ett varmt bad. Dessutom kan jag känna en doft olik allt annat jag känt förr’. ’Jag vet, jag vet, det var därför jag frågade dig. Denna genomtränande doft är Guds helige Ande och den värme som du nämnde är inte i luften utan inom oss. Eftersom de värms av den, fruktar inte eremiterna den stränga vintern; de är beskyddade av en nåd, som tjänar som kläder. Guds rike är invärtes i oss. Det tillstånd vi nu befinner oss i är beviset på det. Nu förstår du vad det är att vara i den helige Andes fullhet. Du kommer alltid att minnas denna nåd, som du har blivit bevärdigad med, eller hur? Jag vet att Herren vill hjälpa dig att hålla dessa ting i ditt hjärta, ty denna kunskap har du inte fått bara för dig själv utan för hela världen genom dig.’ När jag lämnade honom hade synen inte försvunnit: staretsen förblev i samma ställning som förut och det outsägliga ljuset, som jag hade sett med mina egna ögon fortfor att lysa upp hela hans varelse.” Text från "Den helige Serafim av Sarov, hans liv" av Valentine Zander, utgiven av Noteria Förlag, Klockrike. |
"Jag skall inte lämna
er ensamma, jag skall komma till er. Ännu en kort tid, sedan ser
världen mig inte längre, men ni skall se mig, eftersom jag
lever och ni kommer att leva. Den dagen skall ni förstå att
jag är i min Fader och ni i mig och jag i er. Den som har mina
bud och håller dem, han älskar mig, och den som älskar
mig skall bli älskad av min Fader, och jag skall älska honom
och visa mig för honom." |
Johannesevangeliet 14:18-21 |
Rysk ikon
Guds Ljus
genom
Kristi förklaring
19 (6) augusti
Detta ljus hör den icke-skapade, gudomliga verkligheten till men är likafullt något som man kan erfara, i bokstavlig mening se, bli en del av, och även bli ett uttryck för. |
”DEN STRÅLANDE SKÖNHETEN”
"Andlig
skönhet som ortodoxa kyrkans sanningskriterium i
Pavel Florenskijs
'Sanningens pelare och grundval"
”Den andliga skönheten kan endast komma asketen* till del, den absolut renhjärtade. Endast asketen kan bli transparent så att den Treenige Gudens egen strålande skönhet kan lysa genom honom.” |
|
”Varför är askesen nödvändig? Den tar bort syndens slöja, gör hjärtat rent: 'De renhjärtade skall se Gud'. Den återställer människan till sitt ursprung som Guds avbild, strålande av skönhet. Den möjliggör gemenskap med Gud och förening med hela skapelsen, bereder mark för den Helige Anden, som kröner asketen med skönheten.” ”Vad
kännetecknar enligt Florenskij skönheten själv? 'Beauty,
as a certain manifestation or disclosure of that which is objective,
is essentially connected with light, for everything is precisely light.
(...) Thus if beauty is precisely manifestation and manifestation is
precisely light, then I repeat, beauty is light, and light is beauty.
Absolute light is absolutely beautiful. It is Love in its perfection
|
|
Härom vittnar hela liturgin och mängder av hymner, påpekar han, och tillägger att den heliga liturgin ju formats av genuint andliga människor med erfarenhet av Guds ljus. Ljuset är i sig själv vackert, men gör också allt som blir upplyst av det vackert. Tabors ljus förvandlar helgonets kropp och gör den strålande." ”Hos asketen lyfts syndens slöja undan så att han förmår se den ursprungliga, ofördärvade, fullkomliga skapelsen – som Florenskij kallar Sofia** – lysande vacker. Därför älskar han allt skapat: människan och hennes fysiska kropp, djuren, naturen, kosmos. Han drabbas av en häftig kärlek till alla levande varelser och ett intensivt medlidande med dem, uthärdar inte att något skapat tillfogas skada eller smärta.” ”Den renhjärtade människan har genom askes återställt Guds avbild i henne och hon blir en spegelbild av Guds egen strålande skönhet.” ”Med sin strålande skönhet uppenbarar de stora asketerna, helgonen, staretserna den 'sanna kyrkligheten', det kyrkliga livets mysterium.”
* Asketism - metodisk övning i att övervinna sin lägre, egocentriska natur för att vinna Gudslikhet. ** (Teo) Sofia - (Guds) Visdom Utdrag från en forskningsuppsats av Anna Smidhammar, som också har översatt boken "Jordens salt", av Pavel Florenskij, till Svenska. |
Bild från "Kniga o tserkvi" (Boken om kyrkan), utgiven av Palomnik Moskva -98.
"Den
ortodoxa kyrkan försöker också ge sina medlemmar en
bestämd livssyn. Man kan ibland höra denna omtalas såsom
passiv och världsfrämmande; men då har man missförstått
den ortodoxa kyrkans väsen och lära. Kyrkan förkastar
ej denna världen - den är på ett levande sätt
sysselsatt med den och kallar sina medlemmar att ta del i dess glädjeämnen.
De ortodoxa prästernas hemliv, med deras ofta stora familjer,
de stora ryska munk- och nunneklostrens stora och välskötta
lantegendomar och staretsernas* vakna intresse
för de praktiska problemen hos de människor som söker
deras hjälp, de offentliga gudstjänsterna, som omfattar
allt mänskligt liv och arbete, samt den välsignelse som
kyrkan ger all slags föda utom kött - alla dessa
ting visar i huru hög grad den ortodoxa kyrkan erkänner
allt det skapades godhet och gärna vill ta del i alla jordelivets
gåvor." * Starets - Andligt erfaren och medveten vägledare i själsliga frågor. |
Kära
Systrar och Bröder
i
Kristus
Jag har deltagit i måltider i Kristna församlingar och i kloster där präster eller föreståndare har utbett sig Jesu Kristi välsignelse över mat som bestått av djurdelar av allehanda slag, och när man idag är mycket väl informerad om tillståndet på slakthus och i kycklingfabriker m.m. hur kan man då överhuvudtaget tro att en barmhärtig och kärleksfull Skapare och Fader välsignar detta infernaliska beteende människan utsätter dessa oskyldiga och mycket lidande djuren för endast av den orsaken att dessa djurdelar tilltalar människans lägre och syndfulla natur som föda? Människans rikaste och av Gud Själv utpekade näringskälla finns ju att söka i växtriket i den underbara naturen, där denna föda inte bara innehåller allt det en människa behöver för sitt livsuppehälle men även betecknas som "hälsokost". Ingen kan väl tänka sej slakthus och förfärande dödsångestvrål och blodlukt i GUDs rike! Detta rike som vi är uppmanade att söka framför allt annat, för att det någonsin skall kunna förverkligas det som vi ber om: "...ske Din vilja såsom i Himlen så och på jorden". Hur skall detta någonsin kunna ske på jorden om inte vi förverkligar Guds vilja i våra liv? Vegetarian- och veganrörelsen går ju fram med stora steg bland ungdomar i dag som värnar om djurs och människors rättigheter till ett värdigt liv, medan många kristna lever kvar i köttkonsumtion av ingen annan orsak alls än den gamla vanans. Det borde
stå två olika bord för kyrkornas och klostrens samkväm,
ett för vegetabilier, som får välsignas*, och ett annat
bord för övrig föda. Vänlig
hälsning i Kristus från er broder
Text hämtad ur "Den ortodoxa kyrkan" av Nicolas Zernov, s. 111. |
Lukasevangeliet
5: |
"Skräpmat för själen"
av ärkebiskop Lazar Puhalo
"Skräpmaten är
på konstgjord väg smak- och färgsatt, ytterst sötaktig
och i hög grad vanebildande. Den är skadlig för den fysiska
och mentala hälsan och konsumerandet av den motverkar eller t.o.m.
sätter ur stånd den välgörande och hälsosamma
näringen. Nyligen visades i filmen 'Supersize me' (en mot snabbmatskedjan
McDonald kritisk film – Ö.a.) att skräpmat även orsakar
diabetes. Televisionen är en nästan exakt andlig motsvarighet till skräpmat. Nästan allt innehåll i dess program är obildat och inte näringsfullt, motsatsen till sund mental hälsa och fyllt av värderingar som helt står i strid mot ett sunt och hälsosamt samhälle. Den livsstil och de ideal som där framställs är konstlade, korrupta och obehagliga. Televisionen är dessutom i högsta grad vanebildande. Även tecknade program avsedda särskilt för barn innehåller grymma, aggressiva och våldsamma beteenden, som sedan reflekteras i barns uppförande i skolorna och vid lek. Det har upprepade gånger visat sig i undersökningar gjorda vid University of British Columbia (Kanada) och vid studier och undersökningar i Förenta Staterna och Europa, att tevetittande medför negativa ideal och beteendemönster hos unga människor och att barnen tenderar att acceptera TV’s versioner av liv och beteenden som acceptabla normer. Televisionens reklam, som är utformad för att öka och exploatera varje människas begär, är mycket populär bland barn. Upprepade gånger har det visat sig, att televisionens reklam har en stor effekt inte bara på barns lättpåverkade sinnen utan även hos många vuxna. Denna reklam lyckas påbörja, bygga upp, förstärka och sedan utnyttja alla slags lustar och begär. Om man noga granskar TV-programmens moraliska innehåll, inklusive tecknade program för barn och reklamen, kommer man fram till att de helt strider mot ortodoxa kristna ideal. Sedan man kommit till insikt om detta, stanna då upp och jämför antalet timmar som både vuxna och barn tillbringar under inflytande från TV med den tidsrymd dom tillbringar i kyrkan, med att bedja och läsa den Heliga Skrift och andra andliga uppbyggliga böcker. Det tunga inflytandet från satan och hans ideal börjar alltså i våra barns liv vid tidig ålder och i vårt hem. Detta problem förknippas ofta med det sorgliga faktum att många föräldrar, som är stolta över sin TV-anläggning, samtidigt skäms över ikonen av vår Frälsare. TV-anläggningen har fått en framträdande plast, nästan en hedersplats, i våra hem under det att ikonhörnan ofta inte finns överhuvudtaget; och om det finns ikoner, är de borttagna från husets huvudrum, så att de inte kan 'vålla någon förlägenhet'. Många föräldrar som samtycker till att deras barn ägnar timmar åt att titta på TV, tillbringar inte så mycket som tio minuter tillsammans med sina barn i bön framför ikonerna. Frälsaren och Hans heliga är en förlägenhet, inte helt välkomna företeelser, under det att den ondes liturgi, som dagligen förrättas i TV, erhåller en plats av enastående ära hos familjemedlemmarna. Familjer som aldrig skulle kunna tänka sig att tillsammans läsa om de heligas liv eller ur Skriften, kan äta framför teven, precis som hedningarna delade sina fester med avgudarna; och ofta försummar sådana familjer även att före maten välsigna maten. Senare kommer föräldrarna i sådana familjer att beklaga moralen och den andliga nivån hos sin avkomma. Hur ofta läser du om de heligas liv för dina barn? Hur mycket tid tillbringar din familj tillsammans i bön vid ikonhörnan? Hur ofta kan dina barn få se en ikon av Frälsaren eller helgon i ditt hem? Å andra sidan, hur mycket tid tillbringar de med våldsamma, aggressiva, och grymma tecknade filmer? Hur mycket tid tillbringar de med högljudda, aggressiva, sinnliga och omoraliska antihjältar på TV? Ingen är dåraktig nog att vara av den åsikten att ett fysikt och mentalt friskt barn kan växa upp om hans intag av skräpmat överstiger eller även är lika stort som hälsosam, naturlig och nyttig föda. Varför skulle någon vara så dåraktig att föreslå att någon kan uppfostra ett känslomässigt, mentalt och andligen friskt barn på andlig skräpmat? Televisionen, liksom mycket annat som uppfunnits av människan, har helgats åt girighetens och avundsjukans demon och den manipuleras främst med avsikt att öka och utnyttja varje människas lust och begär. Även de sporadiskt ”anständiga” programmen kompenseras mer än väl av reklaminslag utformade för att tillfredsställa och frossa i mänskliga begär. Vissa människor påstår, på goda grunder, att det är bättre att ha en TV-anläggning i sitt hem där TV-tittandet kan kontrolleras, än att låta sitt barn titta på TV på annat håll, under okontrollerade förhållanden. Det ligger en stor sanning i detta. Men stanna upp och fråga dig själv om din TV-apparat har företräde över din ikonhörna, om TV för större plats i dina barns liv än Kristus. Matar du dina barn med andlig föda, eller andligt skräp? Vetskapen om att föräldrarna måste svara inför allas Domare om hur de uppfostrat sina barn, bör vara nog för att få dem att stanna upp inför ett allvarligt övervägande av denna sak, även om föräldrarnas beslut ensamt är alltför svagt för att lösa problemet." (Text ur Canadian Orthodox Message, som utges av OCA:s ärkestift i Kanada, svensk översättning ur "Ortodox tidning", redaktör Wolmar Holmström.) Skriven av Lazar Puhalo, f.d. ärkebiskop i Kanada. |
Guds
Moders Beskydd
överallt osynligt närvarande
"Låt oss med hymner (och genom att leva ett rättfärdigt och värdigt liv) prisa Guds Moder och Ljusets Moder."
Festdag 14 (1) oktober
"Den
oskuldsfulla människans liv i Paradiset"
Helige Pavel från Obnora i fridsamt umgänge
med skogens vilda djur.
"Instruktion |
Helige
Paisij Velitchkovsky,
Philokalias sammanställare och översättare
till det Slaviska språket
Festdag; 28 (15) novemberTroparion;
"O Paisij, Rysslands glädje, Athos stolthet, Moldaviens under, genom din gudomliga undervisning har du väglett oss till visdom och frälsning. Då du nu fröjdar dig i det himmelska skådandet av Kristus vår Gud, bed till Honom att Han må ge oss Sin stora välsignelse och frälsa våra själar" |
"Starets
Paisij skickade sina lärjungar från Secu till Bucharest
för att studera grekiska. Till två av dem sände
staretsen...några varningens ord, därför att de
utsattes för övertalning av en biskop som ville välsigna
dem att äta kött. Om detta skrev staretsen följande: "*
Slavisk text från hans verk finns i 'Optina Life of Blessed
Paisij' på sidorna 134-157. Översättning från “Little Russian Philokalia, vol. IV: St Paisij Velitchkovsky", sida 14 |
“Varen alltså I fullkomliga, såsom eder Himmelske Fader är fullkomlig.” Matteus 5:48
Mosebok
1:26.
"Och Gud sade: 'Låt oss göra människor till vår
avbild, till att vara oss lika..."
|
Kristi lära är en och den samma för nunnor, munkar, eremiter, församlingspräster och lekmän. Alla är vi ett och lika i och med Honom. |
|||||
Första Mosebok 1: 27. "Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade Han henne, till man och kvinna skapade Han dem." 28. "Och Gud välsignade dem; Gud sade till dem: 'Varen fruktsamma och föröken eder, och uppfyllen jorden och läggen den under eder; och råden över fiskarena i havet och över fåglarna under himmelen och över alla djur som röra sig på jorden." 29. "Och Gud sade: 'Se Jag giver eder alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med fröbärande trädfrukt; detta skolen i hava till föda." |
|||||
(Se vidare på nästa sida.) |
Evangelium enligt Johannes 6 27 "Verken icke för att få den mat
som förgås, utan för att få den mat som förbliver
och har med sig evigt liv, den som Människosonen skall giva eder;
ty Honom har Fadern, Gud själv, låtit undfå sitt insegel." |
||||
Under den tid då vår Herre Jesus verkade här bland oss människor på jorden godtog Han våra vanor beträffande t.ex. födan. Han sade bl.a. att det som människan äter går in genom munnen och töms på avträdet, och att det onda som går ut genom munnen kommer från hjärtat. Men hur kom det dit? Påverkar födan även våra hjärtan och därmed vårt själstillstånd? Om inte skulle ju vår kyrkas heliga fasteperioder vara utan mening! Allt vi äter och tar del av genom våra sinnen påverkar på olika vis vår inre människa. Om detta kan vi läsa och lära från den tidiga kyrkans heliga fäder och mödrar. Därför har kyrkan påbjudit fasta, och inte för att vi så fort som möjligt skall återgå till världsligt festande men för att komma närmare en medveten erfarenhet av och överlåtelse åt Honom vi är döpta till att vara ett uttryck för; Jesus Kristus, Guds avbild i våra hjärtan. Hälsar Simon i Kristus |
Översättning från
”The Orthodox Word”, nr. 162, sid. 48 Om födans betydelse för den sant Kristna bedjaren. I de Karpatiska bergen i Moldavien levde kring 1940-talet
biskop Ioan som eremit. Fader Theodulus, som var biktfader vid Agapiaklostret
vid den tiden, träffade denne eremit några gånger uppe
bland bergen, när han vandrade där på stigen mellan Agapia
och Sihastria klostren. Hans berättelser om sina möten med biskopen
och eremiten Ioan, finns att läsa i boken; ”Andliga samtal
med Rumänska fäder”. A. Köttätare; som alltid äter kött. Dessa tillhör den lägsta graden av fastande, även om de ibland avhåller sig från föda. Dessa kan aldrig göra framsteg i bön. B. Laktovegetarianer; som aldrig äter kött, men dricker mjölk och äter ost och ägg och all slags kokta grönsaker. Dessa tillhör den andra gradens fastande som utövas av nunnor och munkar i coenobitiska kloster. Denna grad av fasta utövas bara sällan av lekmän. C. Vegetarianer (Veganer); som äter endast okokta och kokta vegetabilier. Dessa utgör den tredje graden av fastande som endast de mest ivriga nunnor och munkar utövar. Här börjar de strikta graderna av fasta, vilka vanligtvis utgöres av hesykaster och de asketiska eremiterna. D. Fruktätare; vilka äter bröd och färska frukter en gång om dagen. Utöver denna enda måltid smakar de ingen annan föda. De som utövar denna grad av fasta, behärskar sin kropp och sina tankar och känslor utan svårighet. Dessa fastande kan utvecklas hastigt på bönens väg. E. Sädätare; utgör den femte graden av fastande. I denna grad ingår hesykaster och eremiter som även de intager föda endast en gång om dagen då de äter svart bröd, blötlagda (groddade) spannmålsprodukter som vete, korn, hirs, linser, bönor och ärtor o.s.v. F. Torkad föda; innebär den sjätte graden av fastande, vilken iakttas av endast mycket återhållsamma eremiter. De som lever i en sådan sträng asketism äter bara torkat bröd blötlagt i vatten, eventuellt med lite salt och vinäger en gång om dagen och med måtta. Så levde hesykasterna en gång utmed Nilen. G. Gudaföda eller manna;
är den högsta och sista graden av fasta. Denna grad praktiseras
endast av ett fåtal asketer efter långvarig erfarenhet på
bönens väg och stärkta av den Helige Ande. Dessa är
tillfreds med endast den heliga nattvarden, vilken de mottager en eller
ett par gånger i veckan. Utöver denna måltid dricker
de endast vatten. |
'Efter många svåra prövningar och
lång asketisk erfarenhet, och med Guds välsignelse, har jag
kommit dithän att jag kan nöja mig med den heliga nattvarden
endast, och känner ingen hunger efter bröd eller annan föda
därutöver. Herren tar hand om mig, jag känner varken vinterns
kyla eller sommarens värme, ingen hunger eller törst eller annat
jordiskt behov känner jag längre.' |
*Den oavlåtliga inre Jesusbönen är karaktäristisk för den *hesykastiska (av Grek. *hesykia, tillstånd av frid, vila i Gud) riktningen i den östra fromheten och mystiken. |
Lukasevangeliet 5: 33. "De sade till honom: 'Johannes lärjungar
fastar ofta och ber, och det gör också fariséernas,
men dina, de äter och dricker.' 34. "Jesus svarade: 'Inte
kan ni väl få bröllopsgästerna att fasta, så
länge brudgummen är hos dem?" 35. "Men
det skall komma en tid då brudgummen tas ifrån dem, och när
den tiden är inne, kommer de att fasta." |
Johannes uppenbarelse 2: 17. "Den som har öra, han höre vad Anden säger till församlingarna. Den som vinner seger, åt honom skall jag giva av det dolda mannat." |
"De upplysta fäderna behövde på ett naturligt sätt inte mycket jordisk föda. Deras normala kost bestod av nötter, torkad frukt och honung. De åt aldrig kött, ägg, mjölk, smör eller ost, inte heller mat som var kokad i olja...och de var mycket friska. Till Påskfirandet använde de istället för ägg kokade potatisar som de färgade röda." Från "Elder Hadji-Georgi The Athonite 1809-1886" |
Starets
Hadji-Georgi |
Boktips:
"Animals
and Man - A state of blessedness"
och
"Animals Sanctified: A Spiritual Journey."
båda av Joanne Stefanatos D.V.M.
Kan beställas från: St. Paisius Abbey, P.O. Box
130, Forestville, CA 95436
"Paradiset
åter - Vegetarianism och djurrätt i kristen tro och
tradition"
av Tomas Einarsson
"Vildåsnan
- Kristen vegetarisk förening"
hemsida:
www.vildasnan.se, e-post: vildasnan@yahoo.se
Kontaktperson Anna Smidhammar, 08-714 76 02, 0736-31 94 44.
Stephanies
blogg
http://www.everydaysynergy.blogspot.com
Min
bön
blir trovärdig
när de ord
som utgår ifrån min mun,
blir ett med det liv
jag lever inför Guds ansikte
i relation till människor,
djur och natur;
Guds Heliga skapelse.
Att
leva utan att skada,
i medkänsla,
medlidande och respekt
för allt skapat,
genom
Kristus;
Guds utstrålning,
vår Herre.
Simon
1 Mosebok 1:27. "Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade Han henne, till man och kvinna skapade Han dem." |
3 Mosebok 19:2 ”…I skolen vara heliga, ty jag Herren, eder Gud är helig.”
|
||
3 Mosebok 20:7 ”Så skolen I nu hålla eder heliga och vara heliga, ty Jag är Herren, eder Gud." |
3 Mosebok 20:26 ”I skolen vara Mig heliga, ty Jag, Herren är helig, och Jag har avskilt eder från andra folk, för att I skolen höra Mig till." |
||
|
|||
Matteusevangeliet
5:48
"Varen
alltså I fullkomliga, såsom eder Himmelske Fader är
fullkomlig."
|
Ett öppet brev till alla kristna;
Fastebrev
om
Gud som Kärleken och som en förtärande eld
och
om egocentrisk sexualitet, perversioner, och abnormiteter
Mänskliga
perversioner, som homosexualitet, får idag stor uppmärksamhet
och framgång även av vissa kyrkor i väst som tagit ställning
för denna läggning. Man kallar till och med denna sexualitet
för ”kärlek”. Inte ens sexualiteten mellan man och
kvinna är i sig själv kärlek. (1 Johannes 4:8) ”Gud är kärleken” och Gud är vare sig normal sexualitet, abnorm, eller perverterad, men Gud är (2 Mosebok 24:17) ”en förtärande eld”! En förtärande eld som förtär och renar allt från det som inte är Gud Själv i allt. Det som är Gud i allting är Hans underbara och rena ljus; Kristus. Många i vår tid har till och med påstått och framställt Jesus Kristus Själv som abnorm och pervers (som till exempel i utställningen ”Ecce homo – Se människan” som har tagits emot och visats runt i den Lutherska kyrkan) vilket skulle innebära att även Fadern, Skaparen, Gud, Alltets orsak och Källa skulle vara det eftersom Jesus säger (Johannes 10:30) ”Jag och Fadern är ett” och (Johannes 14:9) ”den som har sett mig har sett Fadern”. Så har människan låtit sitt samvete och sina sinnen förmörkas. Så djupt tillbaka i Adams arvsynd har människan låtit sig sänkas, och besudlar så till och med Kristus Själv – det enda rena och evigt klara ljus i vår värld. Mörkret är i det närmaste totalt när man pekar ut detta rena ljus från Gud som perverterat och abnormt på grund av att man själv är det och vill ha det så till sitt eget försvar. Så drunknar vissa kyrkor av idag i dessa perversioner och abnormiteter. Guds egen lag håller hela universum vid liv genom Kristus som är allt och allas liv och ljus, och denna universella lag är ett uttryck för Guds Sanning och Kärlek. Den som påstår att den perverterade människan är värdig kyrkans välsignelse anar inte ens vad kyrkan är till för. Kyrkan välsignar alla som följer, eller åtminstone strävar efter att följa, den Kärlek som är av Gud, och den Kärleken är på intet sätt sexuell i sig själv, men kan komma till uttryck genom föreningen mellan man och kvinna, så som Gud skapade människan i enlighet med Sin vilja (1 Mosebok 1:27) ”Gud skapade människan till Sin avbild, till Guds avbild skapade Han henne, till man och kvinna skapade Han dem.” Guds Kärlek är ren, underbar och full av ljus och liv. Där och ingen annan stans kan man söka och finna Guds kärlek, i samlivet mellan man och kvinna. Utöver det finns bara den individuella kärleken mellan den enskilda människan och Gud Själv genom celibatet. När Jesus sade att man skall kunna se vilka som är Hans efterföljare genom att de älskar varandra så menade Han naturligtvis inte att de har perverterade eller förmörkade erotiska relationer till varandra, till barn och till djur, vilket detta bud tolkas som i vissa fall. Det finns både präster och församlingar som åberopar ”Guds kärlek” till försvar för dessa låga böjelser. När Jesus talar om kärlek talar Han förstås alltid om den kärlek som utgår ifrån Gud och som Han Själv alltid var ett rent och ljust uttryck för. Man hör ofta inom vissa kyrkor att ”Gud älskar dig som du är”, och så nöjer man sig med det, och fortsätter att kräva sina begär och drifters tillfredsställelse, både inom- och utom äktenskapliga perverterade och abnorma relationer. Men Gud är ”en förtärande eld”, som inget annat vill än att rena människan från allt som är orättfärdigt och perverst så att hon åter kan bli Guds rena avbild. |
Om
vi tror att ”Gud är Kärleken”
borde denna kärlek inte användas för egocentriska begär
och drifters tillfredsställelse, men den människa som är
döpt till Kristus bör ge sitt kärlekssvar tillbaka till
Gud genom att rena sig från all orenhet och därmed även
från all sexuell perversitet.
”Gud
är kärleken”
och i denna kärlek finns renhet och skaparkraft för ljusets
och för glädjens skull, för våra barn, och för
det samhälle vi lever i och för den kristna religion, som
idag till stora delar inte längre vet att vara till i Guds tjänst,
men där man i vissa västerländska kyrkor hellre använder
kyrkorummet till kultur och samkväm, än till helig liturgi
och till Gudstillvänd upplåtelse. |
(1
Korinterbrevet 3:16)
”Förstår ni inte att ni är Guds tempel
och att Guds Ande bor i er?”
…
"Guds tempel är heligt, och ni är det templet."
Ryska patriarkatet avbryter förbindelserna med Svenska kyrkan
"MOSKVA (27 dec. Interfax -05) Moskvapatriarkatet har avbrutit förbindelserna med Sveriges evangelisk-lutherska kyrka sedan den beslutat införa en officiell ceremoni för att välsigna homosexuella par. 'Vi har med stor besvikelse och sorg mottagit nyheten att Sveriges evangelisk-lutherska kyrka inte motsätter sig s.k. homosexuella äktenskap, utan även har beslutat införa en officiell välsignelseceremoni', sade Ryska ortodoxa kyrkans heliga Synod i ett uttalande vid sitt sammanträde i Moskva idag. Synodens medlemmar anser att Svenska kyrkans beslut strider mot Bibelns uppfattning om familj och äktenskap 'och den Heliga Skrifts vittnesbörd lämnar oss utan tvivel att homosexualitet uppfattas som synd och förvillelse', säger uttalandet. 'Den kristna kyrkan har alltid uppfattat vigsel mellan man och kvinna som ett sakrament, eftersom det är en förening som ger upphov till nytt liv', heter det i uttalandet. Försöken att bryta denna tradition 'och presentera förvrängningarna som en norm' är 'ett öppet motstånd mot Guds vilja, brott mot den Heliga Skrifts befallningar och den gamla kyrkans traditioner', säger uttalandet. Godkännandet av homosexuella äktenskap är en allvarlig förstörelse av systemet för europeiska andliga och moraliska värden 'formad under kristendomens inflytande', säger deklarationen. 'Sådana nymodigheter underminerar den europeiska civilisationens moraliska grund och tillfogar irreparabel skada på dess andliga inflytande på världen', heter det i deklarationen." Ur ortodox tidning, nr 2, 2006, sid. 28. |
Bilden är hämtad från Ortodox Tidning |
"Gränsen mellan
liv och död,
nuet och evigheten,
himmel och jord
utplånas i Kristus.
Gud blir kroppslig,
människan blir Gudomlig.
Henne skänks möjlighet
att inte bara andligt,
utan även fullt kroppsligt
bli genomlyst,
att som personlighet
uppgå i Ljuset."
Tito Colliander
prästens slutvälsignelse, ur ortodox bönbok. "Kriste, Du sanna Ljus, som upplyser och helgar varje människa, som kommer till världen, låt Ditt ansiktes ljus lysa för oss, att vi i det må se det ouppnåeliga ljuset, och styr våra steg till att uppfylla Dina bud, genom Din allrarenaste Moders och alla helgons förböner." Amen "I Ditt ljus, ser vi ljus" |
Innehållsförteckning;
Introduktion |
Julikon
och troparion |
Något
om den ortodoxa kristendomens ursprung och särart |
Dopet
vid Jordan, ikon och troparion |
Heliga
Anna av Novgorod, ikon och information |
Korsnedfallandets
söndag, troparion |
Bebådelsen,
Marias lovsång och ikon |
Kristi
korsfästelse och uppståndelse |
Kristi
Himmelsfärd |
Pingst |
"Himmelske
Konung", ikon och bön |
Om
heliggörelse i urkyrkan, text av Simon |
De
sju sakramenten |
"Den
Gudomliga Liturgin", beskriven av Nikolaj Gogol |
Kärlekens
bud |
Heliga
Sergej och Herman från Valamo, ikon och del av akatist |
Kristi
förklaring, ikon och text om Guds, i alla, inneboende ljus |
"Den
strålande skönheten", om Pavel Florenskij av Anna Smidhammar |
Den
ortodoxa kyrkans syn på livet, text av Nicolas Zernov |
Brev
till alla kristna systrar och bröder om valet av föda |
"Skräpmat
för själen", artikel av ärkebiskop Lazar Puhalo |
Guds
Moders beskydd, ikon |
Kort
text av Isak Syriern |
Instruktion
av Paisij Velitchkovsky |
"Gudaföderska
och Jungfru", ikon, bön och troparion |
Erinran
av Simon |
Fader
Serafim av Sarov, ikon och kort text av honom |
Fastebrev
om Gud som kärleken, och om att övervinna sina lägre
begär |
Moskvapatriarkatet
bryter kontakten med den Svenska lutherska kyrkan |
Kort
text av Tito Colliander |
Prästens
slutvälsignelse |
Bilder från eremitaget,
dit
vi återvände med jämna mellanrum från "världens
larm"
under
tiden då vi bodde i storstaden
för att leva i stillhet, meditation, eftertanke och fasta
- govenie
Sedan
dess har vi flyttat till vårt permanenta eremitage i mellansverige,
se
bild längst ner.
"...och ljuset lyser i mörkret,
och mörkret har inte fått makt över det..."
Våra vänner i Kristus
Natalia, Nikolaj och Andreas
Gud vare tack för allt!
Matteusevangeliet
16:28
"Sannerligen
säger Jag eder: 'Bland dem som här stå finnas några
som icke skola möta döden, förrän de få se Människosonen
komma
i Sitt rike."
Lukasevangeliet
17:20-21
"Och
då Han blev tillfrågad av fariséerna när Guds rike skulle
komma,
svarade Han dem och sade: 'Guds rike kommer icke på sådant sätt
att det
kan förnimmas med ögonen,
ej heller skall man kunna säga: Se här är det, eller: Där
är det.
Ty se, Guds rike är invärtes i eder."
Markusevangeliet
10:15
"Sannerligen
säger Jag eder: Den som icke tager emot Guds rike såsom ett barn,
han kommer aldrig ditin."
"Min
själ, vakna min själ, varför sover du? Slutet närmar sig..."
(Kontakion från Andreas av Creta's botkanon)
"It is later than you think" fader Serafim Rose
Kyrkmodell med tanke på framtida byggbehov.
Karelens
Upplysares fest
Hälsningar i Kristus från nya eremitaget -07
dit vi flyttat för permanent boende
Bilder från 2009
D |
1. | Kyrkmodell för eremitaget. |
2. | Kyrkans placering, fotomontage. |
3. | Simon och Nikolaj fäller ut virke ur skogen till kyrkbygget. |
4, 5, 7. | Stuga i vardande för govenie; stillhet, meditation och eftertanke. |
6. | Hilding-Emanuel hjälper till med hammare och spik. |
8. | Anna rensar ogräs i trädgården. |
9. | Nikolaj, Natalia och Andreas på rekreationstur i kanadensaren. |
10. | Nikolaj hämtar fläderblommor till te (en bra bit ovanför marken). |
11. | Natalia på eremitaget Slogkärr. På korsets plats skall kyrkan resas. |
12. | Familjens nya medlem Signe-Elina, född 12 juli 2009. |
Donationer till kyrkbygget mottages tacksamt, kontakt via mailadress: nikolajochnatalia@yahoo.se
Dopet till Kristus
Signe-Elina döptes av fader Vladimir från Ryska ortodoxa kyrkan
den 15 september 2009
efter den ryska storfurstinnan Olga Elena från Pskov
Vattenvigningen |
Myrrasmörjelsen,
Signe-Elina i Gudmors famn |
Dopet |
Mor
med nydöpt dotter |
Alla
som har döpts till Kristus, har iklätt sig Kristus,
och i Kristus har alla sin
identitet, sanning och eviga verklighet.
E-mail: kontakt@ortodoxkristendom.se